• والدین




  • دبیران




  • دانش آموزان




  • آموزشگاه ها




سامانه آموزشگاه علمی آزاد سپهر دانش پژوهان کیش ، دبستان و دبیرستان سپهر کیش شنبه 6 امرداد 1403 بروز رسانی 06:44
کد مطلب: 570 | تاریخ انتشار: 1402/10/21 | دبستان سپهر | آموزشی
پادکست پنجشنبه 21 دیماه 1402
 دبستان سپهر 1402
🔹 سلام به همه🌹

🔹 9 دقیقه برای فرزندت زمان بگذار، قطعا پشیمان نمی شوی!

🔹 امروز کلاسهای جبرانی برای دانش آموزانی که روز گذشته اعلام شده بود برگزار میشه. از 9 و نیم تا 12 و نیم ... لطفا بموقع بچه ها را بیارید

🔹 غایبهای زیاد که نه ولی خیلی زیاد تا دلتون بخواد ... ظاهرا اولیا گرامی به کلاسهای جبرانی اعتقادی ندارند. بعلت غیبتهای زیاد بچه ها ، این کلاسها ترتیب داده شد اما چرا استقبال نمی شود ؟! ... به هر حال دبستان چاره ای جز وارد کردن نمرات حقیقی بچه ها در کارنامه ندارد برای همین منظور و برای اینکه حقی از دانش آموزانی که تلاش بیشتر داشته اند ضایع نشود از هر ترفندی برای تقویت سایر آنها استفاده شد. لازم است این نوع نگرش والدین گرامی به فوق برنامه های مدرسه اصلاح شود تا دبستان نیز انگیزه کافی برای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی داشته باشد.

🔹 با تشکر از خانواده‌های جوادی ، نجف زاده ، دهقان ، اسکوئی ، علینژاد و ارادتی که بچه ها را به مدرسه آوردند و جای تامل برای خانواده هایی که توجه کافی به پیشرفت تحصیلی فرزند خود ندارند.

🔹 عزیزان قبلا هم یادآور شده بودیم که مهمترین مسئله ی مدرسه ، حفظ منافع همه بچه هاست و در این راه تمام سختیها را تحمل می کنیم و با رعایت مقررات از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد و به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد. از کلیه بزرگواران انتظار همکاری و همراهی صد درصدی داریم. زیرا ممکن است در مدرسه مشکلاتی وجود داشته باشد که درست به والدین انتقال داده نشود و موجب دلشوره و نگرانی ایشان شود. پس یقین بدانید که مدرسه به همه موضوعات اشراف دارد و تلاش می کند بهترینها را برای بچه ها انجام دهد. در شرایط خاص هیجان زده نشویم و بدانیم که موسسه با صبر و حوصله و جدیت برای رفع نقایص تلاش می کند و هرجا که لازم باشد با برخورد قاطع از به خطر افتادن منافع بچه ها جلوگیری می کند و از نامهربانی هائی که ممکن است بعضا اتفاق بیافتد هراسی ندارد. این موضوع در سابقه سپهر به دفعات مشاهده شده است. ضمنا از اعضا محترم انجمن جناب آقای آریا و سرکار خانم شادمنفعت که امروز وقت زیادی در یاری به مدرسه صرف نمودند کمال تشکر را داریم.

🔹 برای ارزشیابی شنبه آماده شویم و با آمادگی کامل به مدرسه بیاییم.

🔹 خود بچه ها در کمترین زمان 5 اشکال دو تصویر را پیدا کنند و جایزه بگیرند:
تست هوش 21 دی 1402

🔹 اصول تقویت املا نویسی: اول از همه باید یادآور شویم که بدون یادگیری فارسی ، فراگرفتن سایر علوم تقریبا غیر ممکن است در نتیجه بایستی توجه ویژه ای به توانائی خواندن و نوشتن بچه ها در دوره ابتدائی داشته باشیم. بعد از شناخت کامل حروف ، رونویسی بعنوان شیوه غیر فعال آموزش شروع می شود و بعد املا را تمرین می کنیم که روش آموزشی نیمه فعال محسوب می شود و در نهایت کلمه سازی را بعنوان شیوه آموزش فعال در نظر می گیریم و با تکرار زیاد ، توانایی املا نویسی دانش آموز افزوده می شود. اما برای املا گفتن به بچه ها چند نکته را در نظر بگیریم: اول آنکه کلمات بایستی درست ، آهسته و شمرده گفته شود تا دانش آموز خوب بشنود ، تشخیص دهد و درک کند، دوم آنکه بتواند تصویر درستی از کلمه در ذهن خود ایجاد کند و نکته سوم داشتن توانایی کامل در نوشتن می باشد. اشکالاتی که باعث میشود بگوییم املا این دانش آموز ضعیف است عبارتند از: جا انداختن کلمات که به علت ضعف در حافظه شنیداری است و باید رفع شود ، ضعف شنوائی در تشخیص مانند نژاد و نجات ، ضعف در حافظه دیداری مانند روباه و روباح که با روانخوانی و رونویسی جبران می شود ، ضعف در قرینه نویسی مانند ریز و زیر ، ضعف دیداری در توالی مانند قفل و قلف ، بعضی وقتها وارونه نویسی مانند نیش و شین ، خیلی اوقات نارسا نویسی مانند سیاه و سیا ، خیلی وقتها بی دقتی مانند گاری و کاری ، بعضی وقتها ضعف در شناخت قواعد مانند خواهر و خاهر ، خیلی وقتها ضف در تشخیص کلمات هم آوا در جمله مانند خان و خوان

🔹 یک املا خوب ..... قبل شروع به املا گفتن ابتدا باید رونویسی های دانش آموز را بررسی کرد و غلط های املائی و یا نحوه نامناسب در نوشتن را به او یادآور شد و در صورت لزوم از وی خواست تا تمرینات بیشتری را انجام دهد. نکته بعدی که خیلی مهم است ، دانش آموز باید زمانی به نوشن املا بپردازد که شاداب و سرحال باشد ، تمرکز کافی داشته باشد ، محیط او آرام و بی سر و صدا باشد تا بتواند با دقت به گوینده یا معلم گوش دهد. دقت کنیم که املا بایستی اهداف آموزشی داشته باشد ، نه اینکه بعنوان آزمون برای دانش آموز تلقی شود. از نکات بسیار مهم آن است که متن مناسب یا بعبارتی متنی که دانش آموز قبلا تمرین و رونویسی کرده است برای املا انتخاب شود و از املا گفتن از کلمات بجای متن خودداری شود. البته ضرورتی ندارد که متن حتما از کتاب درسی انتخاب شود اما باید توجه داشت که متن انتخابی نباید حاوی کلماتی باشد که دانش آموز قبلا کار نکرده است. فراموش نکنیم که در هر املا بهتر است از کلماتی که دانش آموز در املاهای قبلی در نوشتن آنها به مشکل خورده است نیز استفاده شود. و بالاخره در تصحیح املا باید نهایت دقت را بعمل آورد و بعد از توضیح شکل صحیح کلماتی که غلط نوشته شده ، از دانش آموز بخواهیم که با آن کلمات جمله سازی کند. این عمل بسیار در یادگیری و دست ورزی دانش آموز موثر است. موفق باشید



🔹 معلم گرامی: حتما در صبحگاه حاضر شوید. با تلاوت قرآن به رقم خوردن یک روز خوب برای خودتان و دانش آموزانتان فکر و دعا کنید. هنگام ورزش صبحگاهی به وضعیت دانش آموزان کلاس خودتان توجه داشته باشید ، از نظر مرتب بودن ، شادابی ، حوصله و انگیزه آنها را آنالیز کنید. همینطور وضعیت روحی بچه هائی که تاخیر ورود داشته اند را در نظر بگیرید. اکنون نحوه شروع آموزش خیلی مهم خواهد بود. به تناسب شناخت ابتدایی که از هر دانش آموز پیدا کرده اید او را مورد خطاب قرار دهید. گفتگو و پرسش و پاسخ با دانش آموزانی که شرایط بهتری را امروز دارند باعث می شود سایر دانش آموزان نیز به جمع شما بپیوندند.
شروع و پایان هر زنگ به ایستگاههای قطاری تشبیه میشوند که قطار کلاس ما ابتدا آهسته حرکت می کند و سپس سرعت می گیرد و با نزدیک شدن به ایستگاه بعدی یعنی وقت استراحت سرعت قطار ما کم می شود. دقت کنیم در 5 دقیقه پایانی هر زنگ طوری کار کنیم که از هیجانات بچه ها کاسته شود در غیر این صورت زنگ تفریح به زنگ هیاهو و بعضا برخورد های نامتعارف بچه ها با هم بدل میشود. همانطور که بچه ها را با ترتیب و نظم از مربی زنگ تفریح تحویل می گیرید ، با نظم و ترتیب به حیاط راهنمائی کنید و تحویل دهید. چون محصل همچنان گوش به فرمان و توصیه های آرامبخش شماست.
مهمترین وظیفه مربی حیاط یا ناظم یا مراقب سلامت ، ایفای نقش Animator به معنی رونق دهنده و یا جان دهنده است. در مسابقات تلوزیونی و یا پارکهای بازی این نقش را مجری بعهده دارد و طبعا بدون برنامه نمی تواند نتیجه دلخواه را کسب کند. در مورد اهمیت این نقش بیشتر صحبت خواهیم کرد.
مهمترین نکته زنگ تغذیه، رعایت بهداشت و شستن دستها قبل از میل کردن است. دقت کنیم که ممکن است دانش آموزی تغذیه خود را به هر دلیلی بهمراه نیاورده باشد. همیشه مقداری خوراکی برای این منظور در یخچال وجود داشته باشد. به نوع تغذیه بچه ها دقت شود و مواردی که تغذیه نا سالم بهمراه دارند به مدیر گزارش شود. در هنگام صرف تغذیه رعایت بهداشت فردی و نظافت عمومی بسیار مهم است. بچه ها را به مرتب و تمیز نگاهداشتن محیط خود در حدی که توانائی آن را داشته باشند ترغیب کنیم. بهترین روز طوری رقم می خورد که همه با لبخند وارد مدرسه و با لبخند تحویل والدین شوند.
با آنکه می دانم خیلی بیشتر از نکاتی که عرض شد را مد نظر دارید با این حال وظیفه دانستم که این چند نکته مهم را یادآوری کرده باشم.
ارادتمند شما ، قراچی

با آرزوی سلامتی و بهروزی
نظرات
ناشناس 1402/10/22 01:52
کلاسهای جبرانی شامل همه بوده ؟ من شنیدم اسم دوتا از بچه های کلاس دوم تو سایت بوده
آرین 1402/10/22 11:21
ممنون از شما و مربیان دلسوز .
تشکر تشکر
فرزاد 1402/10/22 13:07
سلام و خدا قوت
نکات املا نویسی خیلی جالب بود و من بعنوان معلم بهره بردم
عبدوس از سمنان 1402/10/22 13:11
سلام و تشکر از راهنمایی های خوبتون
لطفا در مورد انیمیتوری بیشتر توضیح بدید
خیلی ممنون
ابوالفضل سهرابی 1402/10/22 14:31
۶ اختلاف تصویر
۱_توپ
۲ _حاشیه پایین پرده
۳_پای سگ
۴_ رنگ پایین دیوار
۵_ دستمال گردن سگ
۶_برگ گل
سهرابی 1402/10/22 14:37
سلام و عرض ادب و احترام
خدا قوت
ممنون از نکات بسیار خوبتون
ابوالفضل سهرابی 1402/10/22 14:45
۶ اختلاف تصویر

۱_ دستمال گردن سگ
۲ _ توپ
۳ _ رنگ حاشیه پایین پرده
۴_ رنگ پایین دیوار
۵_ پای سگ
۶ _ برگ گل
مینا 1402/10/22 17:05
درود بر شما
فرزند من کلاس دوم هستند و متاسفانه خیلی غلط املایی دارند. با توضیحاتی که دادید میتونم امیدوار باشم مشکلش حل بشه

پاسخ سپهر: سلام
لطفا چند نمونه از املاهای پر غلط را از طریق پیام رسان سپهر برای ما ارسال کنید
نخجوانی 1402/10/22 18:19
با سلام و تشکر از مطالب آموزنده ای که در اختیار میگذارید
یوسفخانی از تهران 1402/10/22 21:27
اگر ممکن هست انواع املا را هم توضیح بدید و بفرمایید که کدام یک مورد تایید شما هست. ما معلمها گاهی مابین نظرات مختلف سر در گم می شویم.

پاسخ سپهر: سلام دوست عزیز ، در مطلبی جداگانه انواع املا نویسی را توضیح خواهیم داد اما آنچه باعث نظرات متفاوت در مورد تاثیر گذاری هر نوع املا شده است، عدم توجه به شرایط دانش آموز ، پایه تحصیلی ، مهارتهای شنیداری، دیداری و ... است.
سمانه 1402/10/22 23:34
عالی بود ممنون
نظر شما:


اطلاعیه دبیرستان سپهر
به اطلاع کیشوندان محترم می رساند که دبیرستان پسرانه غیر دولتی سپهر کیش در مقطع متوسطه دوم برای سال تحصیلی 1401-1400 و کلاسهای تابستانی 1400 شروع به ثبت نام کرده است. لذا از کلیه دانش آموزانی که پایه نهم، دهم یا یازدهم را به پایان رسانیده اند و علاقمند باشند در محیطی جذاب و علمی مشغول به تحصیل باشند دعوت بعمل می آید تا برنامه های آموزشی این دبیرستان را ملاحظه کنند. برای آگاهی بیشتراز شرایط ثبت نام و برنامه های دبیرستان سپهر کلید زیر را انتخاب نمائید.