• والدین




  • دبیران




  • دانش آموزان




  • آموزشگاه ها




سامانه آموزشگاه علمی آزاد سپهر دانش پژوهان کیش ، دبستان و دبیرستان سپهر کیش شنبه 6 امرداد 1403 بروز رسانی 04:02
چرا بچه ها لوس می شوند؟ کد مطلب: 336 | تاریخ انتشار: 1402/5/22 | مقاله | اجتماعی | منبع:پزشکت
چرا بچه ها لوس می شوند؟
کودکان لوس اغلب ممکن است درخواست های شما را نادیده بگیرند یا مکرراً عصبانی شوند. اگر کودکان اغلب به آنها پاداش داده شود و آرزوهایشان فورا برآورده شود، ممکن است لوس شوند. با گذشت زمان، آنها احتمال دارد به دنبال جلب توجه شوند و عقده برتری پیدا کنند. برای برخورد با کودک لوس، خونسردی خود را حفظ کنید، از بحث و جدل بپرهیزید و پیامدهای رفتار خود را به آنها اطلاع دهید.

بسیاری از والدین، معلمان و مراقبان با پیدا کردن راهکارهای برخورد با بچه های لوس دست و پنجه نرم می کنند. برخی از والدین برای راضی نگه داشتن فرزندان خود تمام خواسته های فرزندان خود را برآورده می کنند و به آنها امتیازات زیادی می دهند. با این حال، نرمش بیش از حد می تواند فرزند شما را لوس و او را پرخاشگر و لجباز کند.

اصطلاح “کودکان لوس” به کودک نابالغ، خود محور و بد اخلاقی اطلاق می شود که رفتارهای خشونت آمیز و نامناسب از خود نشان می دهد. این رفتارها بیشتر ریشه در نوازش بیش از حد والدین یا مراقبین یا ناتوانی والدین در تعیین مرزها و قوانین مناسب برای کودک دارد. یک کودک بداخلاق که کنترل نشده رها می شود ممکن است بعداً رسیدگی به آن سخت تر شود. این مقاله از پزشکت به بررسی این موضوع می پردازد که چرا یک کودک لوس می شود و چند نکته برای مدیریت کودکان لوس ارائه می دهد.
چرا بچه ها لوس می شوند؟
دلایل متعددی می‌تواند به رفتار بد یک کودک منجر شود. برچسب زدن به کودک با عبارات منفی مانند “لوس شده” تنها اثرات منفی خواهد داشت. در برخی شرایط ما از اصطلاحات لجباز و خراب فقط برای رساندن معنی استفاده می کنیم اما نه برای برچسب زدن به کودک. موارد زیر چند مورد رایج هستند:

عدم نظم و انضباط در خانه
اغلب اوقات به آنها پاداش و ستایش تحسین برانگیز می دهید.
برآوردن هر نیاز کودک و عدم تحمیل محدودیت های ثابت و متناسب با سن
زندگی در محیط خانه که در آن تعامل کمی بین اعضای خانواده وجود دارد.
تنها فرزند خانواده بودن، زیرا عموماً آنها تحت حمایت والدین قرار می گیرند.
به طور مداوم آنها را نجات می دهید و اجازه ندهید آنها عواقب اعمال خود را تجربه کنند.

کودکان لوس چه علائمی دارند؟
کودکان لوس معمولاً صبر ندارند و خود محور هستند. آنها اغلب از رویکردهای اذیت و آزار برای رسیدن به آنچه می خواهند استفاده می کنند. این رفتار می تواند آنها را در محیط های اجتماعی با مشکل مواجه کند و در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در زیر باید اقدامات لازم را انجام دهید. مهم است که به یاد داشته باشید که این رفتارها در دوران رشد نسبتاً رایج است و لازم نیست همه کودکان دقیقاً لوس باشند. وجود رفتارهای مشکل ساز در چندین موقعیت نیاز به توجه دارد. در اینجا چند نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد فرزند شما لوس یا بیش از حد نازپرورده است:

امتناع می کنند و شما را نادیده می گیرند.
وقتی کودک به طور مداوم کاری خلاف آنچه از او خواسته می شود، اذیت می کند. وقتی از آنها خواسته می شود که کارهای روزمره را دنبال کنند، بهانه می آورند. آنها مکرراً از خوردن غذا، به اشتراک گذاشتن وسایل خود یا خواب به موقع خودداری می کنند. آنها همچنین از گوش دادن به شما اجتناب می کنند و کاری را که دوست دارند انجام می دهند.

آنها با عصبانیت پاسخ می دهند یا عصبانی می شوند.
کودک لوس، اغلب پرخاشگر است. آنها می توانند برای خود و اطرافیان خود خطر ایجاد کنند. زمانی که نیازهایشان برآورده نمی شود، با ناامیدی واکنش نشان می دهند و هر چیزی که گفته می شود را رد می کنند. از آنجایی که آنها قادر به درک و پردازش احساسات خود نیستند، اغلب رفتار خشمگینانه ای مانند جیغ زدن، گریه کردن، ضربه زدن و گاز گرفتن از خود نشان می دهند.

عقده برتری در آنها ایجاد می شود.
برخی از کودکان لوس تمایل دارند نسبت به دیگران عقده برتری پیدا کنند و احساس می کنند که فقط آنها لایق بهترین ها هستند. اگر بیش از حد از آنها قدردانی کنید، این رفتار می تواند تشدید شود.

آنها هرگز راضی نیستند.
شما به آنها یک کلوچه یا یک اسباب بازی می دهید و آنها بیشتر می خواهند. شما به آنها اجازه می دهید یک شب با دوستان خود داشته باشند، و آنها اغلب بیشتر اصرار می کنند. آنها هرگز برای چیزهایی که دارند سپاسگزار نیستند و از شما انتظار دارند که کارهای بیشتری انجام دهید.

به مردم احترام نمی گذارند.
برای یک بچه لوس، همه قرار است به آنها خدمت کنند. آنها به معلمان، دوستان و افراد جامعه احترام نمی گذارند. آنها همچنین نمی توانند با دیگران همدردی کنند و اغلب مطالبه گر هستند. مدیریت کودکی با طبیعتی سختگیر است. وقتی خواسته های آنها برآورده نشود، ممکن است منفجر شوند و خرابی ایجاد کنند. ممکن است ببینید که آنها خود را با دیگران مقایسه می کنند، که می تواند باعث شود نیازها یا احساسات خود را پنهان کنند و منجر به کاهش اعتماد به نفس شوند.

اثرات احتمالی لوس شدن در کودکی
کودکانی که از دوران کودکی رفتار خودمحورانه و نابالغی از خود نشان می‌دهند، ممکن است وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، مدیریت مسائل پیرامون برایش دشوار باشد. آنها ممکن است اثرات زیر را تجربه کنند:

سازگاری و همکاری با افراد اطرافشان برایشان سخت باشد.
در ایجاد و به اشتراک گذاشتن ارتباطات و حفظ دوستی ها مشکل داشته باشند.
آنها ممکن است به دنبال جلب توجه باشند و حتی بخواهند اطرافیانشان از آنها قدردانی کنند.
به دلیل رفتار غیر قابل تحملشان، اگر کسی با آنها مخالف باشد، ممکن است دعواهای غیرضروری انجام دهند.
والدین به دلیل رفتار غیرمسئولانه، نافرمانی و بی احترامی خود، ممکن است اغلب در اجتماع احساس خجالت کنند.
آنها می توانند با رفتارهای لجبازانه خود فضای ناراحت کننده ای در خانه ایجاد کنند که اغلب می تواند تعامل بین اعضای خانواده را کاهش دهد.
در صورت برآورده نشدن نیازهایشان نارضایتی و عصبانیت را تجربه کنند و حتی ممکن است مسیر اشتباهی را برای برآوردن چنین نیازهایی در پیش بگیرند.
۱۵ راه برای مقابله با کودکان لوس
برخورد با یک کودک لجباز و لوس می تواند ناامید کننده باشد، اما یادگیری چند راه برای مقابله با رفتار آنها حیاتی است.

از عوامل حواس پرتی استفاده کنید.
به جای پرخاشگری نسبت به رفتار نامناسب فرزندتان، آرامش خود را حفظ کنید و حواس او را به چیزهای اطرافش پرت کنید. به عنوان مثال، یک فعالیت جایگزین برای فرزندتان پیدا کنید یا کاری به او بدهید که او را مشغول نگه دارد.

بحث نکنید.
مشاجره با کودکان فقط وضعیت را بدتر می کند. در عوض، با آرامش و محترمانه با آنها صحبت کنید، یا برای مدتی آنها را نادیده بگیرید و زمانی که آرام و آماده صحبت هستند، به آنها بازگردید.

با فرزند خود ارتباط برقرار کنید.
کودکانی که ارتباط سالمی با والدین خود دارند مشکلات خود را به اشتراک می گذارند و با خیال راحت گفتگو می کنند. سعی کنید با فعالیت های ساده در خانه پیوند بین خود را تقویت کنید. هنگامی که آنها احساس آزادی کنند تا احساسات و عواطف خود را با شما در میان بگذارند، از نظر عاطفی برای مقابله با هر موقعیتی قوی خواهند بود.

یک روال منظم ایجاد کنید.
با فرزند خود بنشینید و یک روال و چند قانون ایجاد کنید که هر عضو خانواده باید از آنها پیروی کند. نمونه باشید و به آنها نشان دهید که چگونه زندگی آسان تر می شود وقتی همه به سهم خود کارها را انجام می دهند. ایجاد چنین روتینی نیز آنها را منضبط خواهد کرد.

آرامش را در خانه حفظ کنید.
سعی کنید آرامش را حفظ کنید و محیطی شاد در خانه ایجاد کنید. وقتی فرزند شما همه اعضای خانواده را خوشحال و در صلح با یکدیگر ببیند، رفتار بهتری خواهد داشت.

آنها را از عواقب کار آگاه کنید.
اگر رفتار فرزندتان را تحمل کنید و با گفتن این که او برای فهمیدن خیلی کوچک است از آن غفلت کنید، ممکن است باعث ایجاد مشکل در زندگی بعدی او شوید. به آنها بفهمانید که رفتار نادرست عواقبی خواهد داشت و اطمینان حاصل کنید که عواقب آن محقق می شود.
رفتار خوب را تحسین کنید.
وقتی رفتار خوبی از خود نشان می دهند قدردانی از آنها مهم است. این کار آنها را تشویق به نشان دادن رفتار خوب می کند. چه آنها در انجام کارهای خانه به شما کمک کنند یا اسباب بازی های خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارند، از تلاش آنها قدردانی و تشویق کنید. تشویق چنین رفتاری به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و علاقه خود را برای انجام اغلب آن افزایش دهند. با این حال، مطمئن شوید که آنها را بیش از حد تحسین نمی کنید، زیرا می تواند منجر به احساس استحقاق شود.

کار گروهی را به کودکان لوس آموزش دهید.
با کودکان وقت بگذرانید و به آنها بفهمانید که چگونه باید چیزها را به اشتراک بگذارند، بدهند و بگیرند. یادگیری کار گروهی از دوران کودکی به آنها کمک می کند تا صبر داشته باشند، با دیگران همدلی نشان دهند و اعتماد ایجاد کنند.

اجازه دهید کودکان لوس با ناامیدی روبرو شوند.
اگر همه چیز آنطور که آنها برنامه ریزی کرده بودند پیش نرود، ممکن است کودک با ناامیدی مواجه شود. اما مطمئن شوید که ناامیدی به اقدامات خشونت آمیز تبدیل نمی شود. بگذارید بفهمند که همه چیز همیشه آنطور که ما برنامه ریزی می کنیم پیش نمی رود، و اشکالی ندارد که گاهی اوقات احساس ناامیدی کنید.

صبر کردن را به کودکان لوس بیاموزید.
اگر فرزندتان منتظر است تا شما چیزی را که آرزویش را داشته است به دست آورید، او را مجبور کنید کمی بیشتر صبر کند تا سطح صبر خود را بررسی کند. مودبانه با آنها صحبت کنید و بگذارید یاد بگیرند که این مهارت به آنها کمک می کند شخصیتی قوی بسازند.

کودکان لوس را از چالش های زندگی آگاه کنید.
برخی از کودکان از ترس شکست در فعالیت های خاصی شرکت نمی کنند. به آنها انگیزه دهید و به آنها بگویید که چالش ها بخشی از زندگی هستند و مواجهه با چالش ها آنها را قوی تر می کند. اگر در ابتدا شکست خوردند، آنها را تشویق کنید و به آنها بگویید که مشارکت بیشتر از برنده شدن است.

کودکان لوس را اصلاح کنید.
این عادت را در خود ایجاد نکنید که هر دقیقه کودک خود را تحسین کنید. از کاری که انجام می دهند حمایت کنید، اما اگر رفتار نادرستی از خود نشان دادند، به آنها بگویید چه زمانی دست از کار بکشند و همچنین به آنها بفهمانید که این رفتار ممکن است بر روابط آنها با اطرافیانشان تأثیر بگذارد. هنگامی که در حین بازی کار اشتباهی انجام می دهند یا تقلب می کنند، آنها را اصلاح کنید.

به کودکان لوس یاد دهید که پول خود پس انداز کنند.
به فرزندتان بفهمانید که تفاوت بین نیازها و خواسته ها در زندگی چیست؟ صحبت کردن با فرزندتان درباره پول باعث می‌شود که او درباره پس‌انداز، اهداف و هزینه‌های مسئولانه بفهمد. به عنوان مثال، اگر به فرزندان خود کمک هزینه می دهید، به آنها بیاموزید که هزینه های خود را هر روز یادداشت کنند. به این ترتیب آنها اهمیت پس انداز پول را می دانند و خواسته های غیر ضروری خود را کنترل می کنند.

آموزش حفظ تعادل و انجام فعالیت های متناسب با سن کودک بسیار مهم است. همچنین، صبر و تلاش مستمر لازم است تا کودک لوس شما یاد بگیرد که عواقب اعمال خود را بداند. به جای نادیده گرفتن موضوعی که آنها را به سمت بدرفتاری سوق می دهد، سعی کنید آن را شناسایی کرده و به آن رسیدگی کنید. از نقاط قوت فرزندتان آگاه باشید و با هم روی آنها کار کنید.
نظر شما:


اطلاعیه دبیرستان سپهر
به اطلاع کیشوندان محترم می رساند که دبیرستان پسرانه غیر دولتی سپهر کیش در مقطع متوسطه دوم برای سال تحصیلی 1401-1400 و کلاسهای تابستانی 1400 شروع به ثبت نام کرده است. لذا از کلیه دانش آموزانی که پایه نهم، دهم یا یازدهم را به پایان رسانیده اند و علاقمند باشند در محیطی جذاب و علمی مشغول به تحصیل باشند دعوت بعمل می آید تا برنامه های آموزشی این دبیرستان را ملاحظه کنند. برای آگاهی بیشتراز شرایط ثبت نام و برنامه های دبیرستان سپهر کلید زیر را انتخاب نمائید.